ووتش: مكرر

epa02549057 Egyptian policemen (including two in plain clothes) arrest a protester who was taking part in a demonstration in Cairo, Egypt, 25 January 2011. Local media sources reported that Egyptian riot police were out in force in Cairo 25 January as tens of thousands of Egyptians allegedly vowed to back a call for the planned nationwide anti- government protest. According to the Arabic-language Facebook group called Revolution Day against Torture, Poverty, Corruption and Unemployment, some 90,000 people confirmed they support the protest that was planned to coincide with Egypt's Police Day on 25 January. The government said the protest was unauthorized and warned that police will deal firmly and decisively with anyone attempting to take part. Media reported that at least five protesters were injured when they clashed with police in Cairo during the anti-government demonstration on 25 January. EPA/MOHAMED OMAR
عناصر من الشرطة بلباس مدني يقتادون أحد المشاركين بمظاهرة ذكرى الثورة في 25 يناير 2015 (الأوروبية)

قالت منظمة هيومن رايتس ووتش إن العام الماضي شهد تدنيا ملحوظا في أوضاع حقوق الإنسان في مصر واصفة عام 2014 بالأكثر سوءا في تاريخ البلاد الحديث بالنسبة لحقوق الإنسان.

وتابعت المنظمة أن وزير الدفاع السابق عبد الفتاح السيسي الذي تسلم السلطة في يونيو/حزيران الماضي، أشرف على التراجع عن المكاسب الحقوقية التي أعقبت ثورة يناير عام ألفين وأحد عشر.

كما اتهمت المنظمة -المعنية بأوضاع حقوق الإنسان حول العالم- القضاء المصري بأنه مُسيس, وذكرت أن القضاة دأبوا على الحكم بحبس المحتجزين احتياطيا لأشهر طويلة استنادا إلى ما وصفتها بأدلة واهية.
 
وقال المدير التنفيذي للمنظمة كينيث روث إن الغرب يقف إلى جانب السيسي رغم مسؤوليته عن مجزرة رابعة العدوية. وأضاف أن السيسي مسؤول عن اعتقال الآلاف من أنصار جماعة الإخوان المسلمين ومناهضي نظامه منذ وصوله إلى الحكم.

وكانت المنظمة قد أدانت الاثنين "الاستخدام المفرط للقوة" من قبل الشرطة المصرية ضد التظاهرات السلمية" بعد مقتل 15 شخصا على الأقل في تجمعات نظمت في ذكرى ثورة 25 يناير.

المصدر : الجزيرة + وكالات